ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

101ου  ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

Ο εσωτερικός σχολικός κανονισμός, αποτελεί ένα σύνολο αρχών και κανόνων που σκοπό έχει την αποτελεσματική πραγματοποίηση του σχολικού έργου, μέσω ενός παιδαγωγικού κλίματος με την αρμονική συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Σχολική χρονιά 2022-23

Το σχολείο είναι ο χώρος όπου οι μαθητές με την καθοδήγηση της διευθύντριας  και του εκπαιδευτικού προσωπικού του σχολείου περνούν πολλές ώρες, μαθαίνουν, δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται αλλά αντιμετωπίζουν και δυσκολίες. Η ζωή στο σχολείο καλό είναι να ρυθμίζεται από κανόνες που έχουν σκοπό να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικότερα η εκπαιδευτική διαδικασία και το σχολείο να λειτουργεί ως μια κοινότητα μάθησης και επιτυχούς κοινωνικής συνύπαρξης και κοινωνικοποίησης. Κοινός στόχος όλων των μετεχόντων στην σχολική κοινότητα είναι η πρόοδος των μαθητών, αλλά επιπροσθέτως η υιοθέτηση σημαντικών αξιών, όπως η συνεργασία και η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της ιδιαιτερότητας του άλλου, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση. Ως εκ τούτου, συγκλίνουμε στα ακόλουθα, επισημαίνοντας αρχικά ότι:

  • Το ντύσιμο των μαθητών πρέπει να είναι ανάλογο με την εποχή και τις καιρικές συνθήκες.
  • Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα.
  • Η χρήση και κατοχή κινητών τηλεφώνων, με βάση σχετική νομοθεσία του Υπουργείου Παιδείας, δεν επιτρέπεται για τους μαθητές.
  1. Προσέλευση-παραμονή-αποχώρηση

Το Σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί ακριβώς εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης και οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι’ αυτό πρέπει η συμμετοχή των μαθητών να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών, και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, υπονομεύει το σχολικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδο τους.

  • Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, είναι υποχρεωτική.
  • Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος -ιδίως τηρούν την ώρα έναρξης των μαθημάτων- και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εξορμήσεις, εκδρομές κ.ά.).
  • Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.ά.).
  • Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως -την ίδια ημέρα- το δάσκαλο της τάξης.
  • Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και της αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές της A’ τάξεως και της Δ’ τάξεως.

Άφιξη στο σχολείο

  • Η άφιξη των μαθητών το πρωί γίνεται από τις 8.00 ως 8.15 από την είσοδο του σχολείου.
  • Η άφιξη των μαθητών που παρακολουθούν την πρωινή ζώνη  γίνεται 7.00 ως 7.15π,μ,. Στη συνέχεια η είσοδος του σχολείου κλείνει για λόγους ασφαλείας.
  • Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής καθυστερήσει δικαιολογημένα έρχεται στο σχολείο συνοδευόμενος από τον κηδεμόνα του κατά τη διάρκεια του 1ου διαλείμματος και όχι στη διάρκεια του 1ου διδακτικού δίωρου.
  • Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την άφιξή τους αποχωρούν αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων. Εξαίρεση σε αυτό είναι μέρες κακοκαιρίας ή απεργίας κατά τις οποίες υπάρχει περίπτωση να τροποποιηθεί το σχολικό ωράριο.

Προσευχή

  • Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να βρίσκονται στο χώρο του σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.

Αποχώρηση από το σχολείο

  • Οι μαθητές δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και φυσικά αφού ενημερωθεί γι αυτό ο δάσκαλος της τάξης ή ο διευθυντής.
  • Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στο γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.
  • Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αναχώρησή τους δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.
  • Όσοι από τους μαθητές και τις μαθήτριες αποχωρούν χωρίς συνοδεία γονέων/κηδεμόνων, έχουν προσκομίσει από την έναρξη της σχολικής χρονιάς σχετική Υπεύθυνη Δήλωση των γονέων /κηδεμόνων τους.
  • Η αναχώρηση των μαθητών από το σχολείο γίνεται ως εξής:
  • Στο τέλος του 6-ωρου στις 13.15 από την είσοδο του σχολείου.
  • Στις 14.55  ή στις 15.50 για όσους μαθητές είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο Πρόγραμμα και οι γονείς-κηδεμόνες τους έχουν δηλώσει εξ αρχής την ακριβή ώρα αναχώρησής τους από το σχολείο.
  • Για την 3η ζώνη του διευρυμένου αναβαθμισμένου ολοήμερου σχολείου η ώρα αναχώρησης είναι 17.30μ.μ.
  • Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αναχώρησή τους, πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους και να  περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους, αλλά και για όσους συνεχίζουν μάθημα.

Διάλειμμα

  • Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο. Οι αίθουσες κλειδώνουν και δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από τους δασκάλους ο χώρος παραμονής των μαθητών. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του.
  • Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Οι μαθητές παίζουν χωρίς να τσακώνονται και για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλουςπου βρίσκονται στο προαύλιο.
  • Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου. Εάν επιθυμεί να δώσει φαγητό στο παιδί του παραδίδεται από τον γονέα/κηδεμόνα σε εφημερεύοντα εκπαιδευτικό του σχολείου.
  • Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα οι μαθητές παραμένουν συντεταγμένοι στο προαύλιο και οι δάσκαλοι συνοδεύουν τα τμήματα.. Έχουν ήδη τελειώσει το φαγητό τους και έχουν τακτοποιήσει τις ανάγκες τους.

Συμπεριφορά μαθητών/τριων – Παιδαγωγικός Έλεγχος

Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του Σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στους εκπαιδευτικούς, στη σχολική περιουσία, στους συμμαθητές πρέπει να θεωρούνται Σχολικά παραπτώματα, και κατά συνέπεια, μη αποδεκτή συμπεριφορά.

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, την Διευθύντρια της σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων και τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν οποιαδήποτε απόφαση λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού στου σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία αλλά και τις κείμενες διατάξεις.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

3. Εξάλειψη φαινομένων Βίας και Σχολικού Εκφοβισμού

 Η ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την αντιμετώπιση φαινομένων βίας, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Η καλλιέργεια αμοιβαίου σεβασμού, αποδοχή της διαφορετικότητας, προώθηση συνεργασίας με φορείς καθώς και συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια υιοθετούνται για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Ορίζονται δύο εκπαιδευτικοί υπεύθυνοι για την παρατήρηση και τη διαχείριση πιθανών τέτοιων φαινομένων, οι οποίοι σε συνεργασία με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς  και τη Διευθύντρια του Σχολείου έρχονται σε επαφή με τους αρμόδιους κρατικούς φορείς για διευθέτηση προβλημάτων.

4. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

  • Το Σχολείο οργανώνει μία σειρά εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων, με κύριο στόχο τη σύνδεση της σχολικής με την κοινωνική ζωή, τον εμπλουτισμό των γνώσεων των μαθητών/τριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίηση σε κοινωνικά θέματα. Η οργάνωση των δραστηριοτήτων αυτών γίνεται ανά τρίμηνο.
  • Οι όποιες εκδηλώσεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Η συμπεριφορά τους δε και οι υποχρεώσεις τους είναι ανάλογη κατά τη διάρκειά τους, όπως και στο σχολικό πρόγραμμα.
  • Σε περίπτωση επίσκεψης τηρείται  το σχολικό ωράριο, ενώ σε περίπτωση γιορτής το ωράριο διαμορφώνεται. Για παράδειγμα στις Εθνικές γιορτές ορίζουμε τη διάρκεια της γιορτής και δε λειτουργεί το Ολοήμερο.

5. Συνεργασία Σχολείου–Οικογένειας–ΣυλλόγουΓονέων/Κηδεμόνων

Οι κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από το δάσκαλο της τάξης. Εκείνος ορίζει ημερομηνία και ώρα τακτικής συνάντησης.

  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές (και αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής εισόδου) και ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
  • Οφείλουν να γνωστοποιούν στο δάσκαλο της τάξης και στο διευθυντή κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.
  • Για οποιοδήποτε αίτημά τους οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στον δάσκαλο/στη δασκάλα της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στον Διευθυντή/ Διευθύντρια του σχολείου.
  • Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο παιδί εκτός της οικογένειάς του στο χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε θέμα προκύψει ενημερώνουν το δάσκαλο της τάξης ή την διευθύντρια  οι οποίοι και θα διευθετήσουν το θέμα.
  • Γενικότερα κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτίριο ή στο προαύλιο του σχολείου χωρίς να ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς.
  • Σε περίπτωση απουσίας μαθητή είναι καλό να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο, όπως επίσης και το σχολείο επικοινωνεί με την οικογένεια ιδιαίτερα σε περίπτωση μακρόχρονης ή επαναλαμβανόμενης απουσίας. Το τηλέφωνο του σχολείου (2102011026) είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ενημέρωση. Παρακαλούμε βεβαιωθείτε ότι οι δάσκαλοι έχουν όλα τα  τηλέφωνά σας.
  • Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του πρέπει να ενημερωθεί άμεσα το σχολείο.
  • Οφείλουμε όλοι να δημιουργήσουμε καλό κλίμα συνεργασίας σχολείου σπιτιού.

6.Ποιότητα του σχολικού χώρου

  • Από την Διεύθυνση του Σχολείου και με την έγκριση του Διδακτικού Προσωπικού έχει συνταχθεί Μνημόνιο Ενεργειών για τη διαχείριση Σεισμικού Κινδύνου και άλλων έκτακτων περιστατικών σύμφωνα με τις οδηγίες της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και του Ο.Α.Σ.Π. Το σχέδιο αυτό βρίσκεται αναρτημένο στις αίθουσες και στους διαδρόμους του σχολείου. Ως χώρος συγκέντρωσης μαθητών και εκπαιδευτικών έχει οριστεί ο προαύλιος χώρος και συγκεκριμένα στο γήπεδο του μπάσκετ προς το μέρος της παιδικής χαράς. Ως χώρος καταφυγής και παραλαβής των μαθητών μετά το τέλος του σεισμού έχει οριστεί ο προαύλιος χώρος της εκκλησίας της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, που βρίσκεται πλησίον του σχολείου.

Ανάμεσα στους στόχους του Σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης  της ευθύνης των μαθητών/μαθητριών αναφορικά με την ποιότητα του  σχολικού χώρου.  Καθαριότητα αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου και της σχολικής περιουσίας. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της  σχολικής περιουσίας αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές  δυνατότητες του και ενισχύουν την αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.  Μαθητές που προκαλούν φθορά στην περιουσία του Σχολείου ελέγχονται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.